loader image

Let’s debate! – finał Szkolnej Ligi Debat Oksfordzkich w języku angielskim

2  lutego 2024  W trakcie tegorocznej edycji Dnia Językowego w ZSK pod kierownictwem p. Joanny Obstaleckiej i p. Sebastiana Kubicy i przy stałej, nieocenionej  pomocy Aleksandra Skubały i Kacpra Włoszyńskiego jako sędziów oraz Mateusza Dobrzyńskiego z 5C jako marszałka  ukoronowała swoją działalność SZKOLNA LIGA DEBAT OKSFORDZKICH w języku angielskim. W samym finałowym starciu na specjalne zaproszenie pojawił się p. Dominik Bąk z Fundacji Projekty Edukacyjne, który jest sędzią w debatach oksfordzkich z doświadczeniem na arenie międzynarodowej.

Było to jedno z głównych wydarzeń  tego dnia.  Uczniowie uczestniczący w zawodach mieli za zadanie przygotowanie się do argumentowania i opracowanie kontrargumentacji na poniższe tzw. „motions”

1.  „As a Scottish citizen I would rather Scotland seceded from the UK and became Europe’s newest  nation state”  – finał     2D 1/2 (proposition) vs  2D 2/2 (opposition)

2.  “As a British citizen I would rather my country rejoined EU”  – o 3. miejsce   3D 2/2 (proposition) vs 3B A1 (opposition)

W SZKOLNEJ LIDZE DEBAT OKSFORDZKICH w języku angielskim w roku szkolnym 2023/24 wzięło udział  sześć czteroosobowych drużyn  z klas dwujęzycznych  tj. 2B 1/2, 2B 2/2, 2D 1/2, 2D 2/2, 3B A1 oraz 3D 2/2 które wcześniej rywalizowały w fazie grupowej a następnie w półfinałach. Łącznie odbyło się dziesięć debat na ważne społecznie tematy.

Ideą debatowania niezmiennie było hasło:   “Don’t raise your voice, improve your argument.” (Desmond Tutu )

Po zaciętej rywalizacji na wysokim poziomie Finał Ligi Debat wygrała drużyna 2D 1/2 w składzie Dominika Bomba, Dawid Hadas, Igor Zieliński i Antoni Kosicki.  Ich przeciwnikami w finale z team’u 2D 2/2 byli Nataniel Kwaśkiewicz, Maja Kozłowska, Marek Zjeżdżałka oraz Nikodem Jokiel. Walkę o trzecie miejsce wygrał zespół 3B A1 w składzie  Szymon Jóźwiak, Maciej Nadolny, Szymon Fornal i Kamil Przybyszewski. Ich przeciwnikami byli Mateusz Najsarek, Jan Nowacki, Daniel Stawicki i Kamil Święcki  z 3D 2/2.

Udział w debatowaniu w języku angielskim przyczynia się do ćwiczenia płynności w mówieniu w tym języku, wzbogacania słownictwa i umiejętności słuchania i tłumaczenia. Poza tym uczniowie uczą się budowania umiejętności pracy w zespole, krytycznego myślenia, kultury wypowiedzi i szacunku dla adwersarzy.  Budzi się w nich również ciekawość kulturowa. Udział w tego typu aktywności jest też doskonałą okazją do przełamywania barier do występów publicznych i radzenia sobie ze stresem. Ze względu na stale powiększającą się ilość klas dwujęzycznych w ZSK w dalszej perspektywie ogólnym założeniem jest rozpowszechnienie wśród nich idei debatowania jako formy pracy lekcyjnej i pozalekcyjnej.

Zespół Szkół Komunikacji im. Hipolita Cegielskiego
Skip to content