Zajęcia w środę, 24 kwietnia br.

Z powodu trwającego strajku nauczycieli zajęcia szkolne w środę 
24.04.br. będą nadal zawieszone.  Z tego samego powodu nie odbędą się 
jutrzejsze zebrania klasowe z rodzicami uczniów technikum (ul. Fredry 
13), a spotkanie Rady Rodziców odbędzie się w innym terminie.

List Otwarty Rady Rodziców

W załączniku.

Załączniki:
Pobierz plik (list_otwarty_rr.pdf)list_otwarty_rr.pdf340 kB

List otwarty maturzystów Zespołu Szkół Komunikacji

W załączniku.

Załączniki:
Pobierz plik (list_otwarty.pdf)list_otwarty.pdf53 kB

Wielkanoc

Szanowni Nauczyciele i Pracownicy szkoły
Drodzy Uczniowie i Rodzice

W ostatnim dniach za sprawą ogólnopolskiego strajku nauczycieli  dużo się mówi o edukacji.
To dobrze, może doprowadzi to do konstruktywnych rozwiązań i w efekcie do usprawnienia systemu edukacji w naszym kraju.

Dużo również, mimo odwołanych zajęć, dzieje się w naszej szkole.

Protest nauczycieli to nie tylko upomnienie się o godną płacę, ale również troska o edukację przyszłych pokoleń.

Dziękuję Rodzicom i Uczniom, szczególnie tegorocznym maturzystom, za słowa wsparcia, jakich udzielili swoim nauczycielom.

Mam nadzieję, że będziemy mieli dość sił i mądrości, aby w najbliższym czasie rozwiązać pojawiające się problemy dla dobra Uczniów, Nauczycieli i szkoły.

O wszelkich podjętych rozwiązaniach będę informował na bieżąco. We wtorek 23 kwietnia, podam informację o organizacji zajęć szkolnych w okresie poświątecznym.

Tymczasem, na czas Świąt Wielkanocnych, świąt dobrej nadziei, składam całej społeczności szkolnej

- Nauczycielom, Pracownikom, Uczniom, Rodzicom i Przyjaciołom szkoły -

życzenia świątecznych chwil wytchnienia, optymizmu i dobrych myśli,  słońca i radości.

Ryszard Pyssa

Dyrektor szkoły

LIST OTWARTY

Poznań, 17 kwietnia 2019 r.

 

LIST OTWARTY

 

 

Drodzy Rodzice, Uczniowie,

Drogie Nauczycielki i Nauczyciele,

 

trwający strajk podzielił Polaków, z których wielu zdawało się nie doceniać solidarności środowiska nauczycielskiego. Tak zaskakujący obrót spraw spowodował, że część naszych rodaków– każdy z nas był przecież uczniem, a dziś wielu jest rodzicami – przyjmuje radykalną postawę względem nauczycieli. Da się przecież słyszeć głosy proponujące dyscyplinarne zwolnienie tych osób, które poprzez podjęcie legalnego strajku, a zatem przez powstrzymanie się od wykonywania swoich obowiązków, kłopoczą społeczeństwo perspektywą odwołania części egzaminów państwowych, a teraz także ryzykiem nieklasyfikowania uczniów klas maturalnych. 

Dobrze byłoby, gdyby strajk nauczycieli stał się szansą wielostronnej rozmowy na temat polskiego szkolnictwa i dzieci, które z niego korzystają. Tym trudniej odnieść się do reakcji, które nakazują nauczycielom niegodzącym się na traktowanie edukacji dzieci i młodzieży jako zła koniecznego, zmianę pracy, wzięcie kredytu, czy w końcu wyjazd zagranicę.  Przywołanie znanego nam już z czasów protestu lekarzy-rezydentów hasła „Niech jadą” jest demonstracją pogardy. Z przykrością stwierdzamy, że hasło to jest zupełnie sprzeczne z interesem kraju, którego konkurencyjny rozwój gospodarczy gwarantuje jedynie skuteczna, nowoczesna i dobrze opłacana edukacja.

Problem wynagrodzeń w sektorze edukacji nie jest zatem problemem jedynie nauczycieli, ale całego naszego społeczeństwa. Żądania podniesienia wynagrodzeń nauczycieli spotykają się jednak z dużym sprzeciwem. Pojawiają się klasyczne już argumenty, że pensum nauczyciela wynosi jedynie 18 godzin tygodniowo. Zapomina się przy tym, że tych 18 godzin zajęć jest w zasadzie zwieńczeniem pracy nauczyciela, a nie jej definicją.

Poza licznymi głosami wsparcia ze strony rodziców naszych uczniów, słyszymy też często, że jesteśmy obibokami, nierobami i leniami. Nie chcemy zaklinać rzeczywistości – wśród nauczycieli znajdą się zapewne i osoby, które można w ten sposób opisać. Znajdą się one również wśród sędziów, lekarzy, prawników, polityków, pracowników korporacji, urzędników, elektryków, budowlańców, naukowców, sprzedawców, kasjerów, muzyków i pisarzy. Trudno jednak godzić się na krzywdzącą generalizację, będącą efektem indywidualnych doświadczeń. Nie można też liczyć na to, że kryzys systemu oświaty da się naprawić inaczej niż poprzez zastrzyk pieniędzy, który zachęci odchodzących nauczycieli do pozostania w szkole, a nowych do podjęcia w  niej pracy.

Trwający właśnie strajk nauczycieli jest skutkiem wieloletnich zaniedbań w sektorze edukacji publicznej. Próbuje się go jednak upolitycznić, przedstawiając jako element zaplanowanej gry opozycji – absurdalnych rozmiarów układ, w którym bierze udział kilkaset tysięcy nauczycieli z całego kraju, niezrzeszonych i zrzeszonych w różnych związkach zawodowych. Dyskredytuje się także strajkujących, wiążąc ich w niejasny sposób z poglądami komunistycznymi. Szacunek nauczycieli do siebie i do swoich uczniów nie przejawia się i nie będzie się nigdy przejawiał w uległości wobec takiej narracji.

Interpretowanie zagrożenia klasyfikacji uczniów klas maturalnych jako złośliwości środowiska nauczycielskiego, które podjęło się strajku i nie chce go przerwać na czas wykonywania swoich obowiązków, jest sprzeczne z ideą dozwolonego prawem protestu,polegającegona powstrzymaniu się od wykonywania wszelkich obowiązków służbowych, w tym udziału w radach pedagogicznych.

Z drugiej strony, zagrożenie klasyfikacji uczniów klas maturalnych jest dowodem na to, w jak dramatycznej sytuacji są obecnie nauczyciele i jak bezwzględnie muszą korzystać z przysługującego im prawa do nieprzerwanego strajku, aby zwrócić uwagę społeczeństwa na problemy, które były niedostrzegane w czasie, gdy zajęcia odbywały się w normalnym trybie.

Jesteśmy nauczycielami po to, aby uczyć. Chcemy przekazywać naszym podopiecznym nie tylko wiedzę, ale i wartości, które pozwolą im z szacunkiem i poszanowaniem zasad społecznych traktować osoby o innym spojrzeniu na otaczający nas świat. Bierzemy pod uwagę to, że zgodna z obowiązującym prawem walka o idee, które nam przyświecają, jest świadectwem naszej wiarygodności. Wierzymy też, że będzie ona inspiracją dla naszych uczniów w tych sytuacjach, w których sami będą musieli się mierzyć z niesprawiedliwościami.

 
 

Solidarnie, nauczyciele
Zespołu Szkół Komunikacji
im. Hipolita Cegielskiego w Poznaniu

 

© 2013 Zespół Szkół Komunikacji im. Hipolita Cegielskiego | Biuletyn Informacji Publicznej
ul. Fredry 13, 61-701 Poznań, tel. 61 852 06 42, fax 61 851 01 19 | e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. | NIP: 778-13-82-559 | REGON: 639801521